Kącik z języka angielskiego
Drodzy rodzice
W wolnym czasie zachęcam do zabaw językowych utrwalajacych słownictwo z języka angielskiego:
COLOURS ( Kolory): BLUE (NIEBIESKI), GREEN (ZIELONY), YELLOW (ŻÓŁTY), RED (CZERWONY), BLACK (CZARNY), WHITE (BIAŁY), PURPLE (FIOLETOWY), ORANGE (POMARAŃCZOWY), BROWN (BRĄZOWY), GREY (SZARY), SILVER (SREBRNY), GOLDEN (ZŁOTY).
TOYS (Zabawki): CAR( SAMOCHÓD), DOLL (LALKA), BLOCKS (KLOCKI), BALL( PIŁKA), BOOK (KSIĄŻKA), TEDDY (PLUSZAK), TEDDY BEAR (PLUSZOWY MIŚ).
PETS (Zwierzątka domowe): DOG( PIES), CAT (KOT), RABBIT (KRÓLIK), MOUSE (MYSZKA), PARROT (PAPUGA), HAMSTER (CHOMIK), GOLDEN FISH ( ZŁOTA RYBKA).
ANIMALS IN THE ZOO (Zwierzęta w zoo): ELEPHANT ( SŁOŃ), GIRAFFE ( ŻYRAFA), LION ( LEW), CROCODILE ( KROKODYL), MONKEY ( MAŁPKA), TIGER ( TYGRYS), SNAKE ( WĄŻ), ZEBRA ( ZEBRA).
FARM ANIMALS ( Zwierzęta na wsi): PIG ( ŚWINKA), DUCK (KACZKA), HEN (KURA), ROOSTER ( KOGUT), HORSE ( KOŃ), COW ( KROWA), SHEEP (OWCA), GOOSE ( GĘŚ).
Proponowane zabawy:
- Whats’s missing? ( Co zniknęło?)
Przygotowujemy wraz z dzieckiem obrazki, proste, przejrzyste. Rozkładamy w rzędzie przed dzieckiem, powtarzamy słownictwo. Prosimy ,aby zamknęło oczy wydając polecenie: Close your eyes! W tym czasie zabieramy jeden obrazek i chowamy za siebie. Prosimy ,aby dziecko otworzyło oczy : Open your eyes! Zadajemy pytanie : What’s missing?
Prosimy , aby dziecko udzieliło odpowiedzi w języku angielskim.
- What’s this? ( Co to jest?)
Zadajemy pytania i prosimy dziecko o odpowiedź: It is a/an…..
- How many np. toys?
Rozkładamy np. zabawki przed dzieckiem i prosimy o przeliczenie w dostępnym dziecku zakresie. Dziecko przelicza po angielsku: One, two, three, four, five, six, seven…….
- Which crayon ( kredka) is np. blue?
Rozkładamy kredki w znanych dzieciom kolorach i prosimy o wskazanie kredki w danym kolorze.
- Gra „Bingo”- rodzinna gra edukacyjna
Dzielimy kartkę linią poziomą na pół i dwiema liniami pionowymi. ( powstaje 6 pól). W każdym z tych pól rysujemy schematyczny obrazek np. mieszkańców wsi ( umawiamy się na 6 zwierząt, rysujemy jakie chcemy i ile chcemy). Następnie jedna osoba przygotowuje sobie małe kartoniki z tymi wskazanymi zwierzętami, wrzuca do worka i losuje mówiąc głośno nazwę zwierzątka w j.angielskim. Osoby, które mają te zwierzątko skreślają je. Jeden los- jedno skreślenie. Wygrywa osoba, które skreśli jako pierwsza 6 pól. BINGO!!!!
Życzę dobrej zabawy i inwencji twórczej:)
opracowała: Katarzyna Bąk
dobre rady dla dobrej wymowy -na dzień 18 marca
Rodzicu bądź czujny-mowa dziecka w wieku przedszkolnym
Rodzice musicie pamiętać , że dziecko szybko rośnie i szybko się rozwija. Należy mu więc stale „dotrzymywać kroku", kochać je, rozumieć i zaspokajać jego potrzeby rozwojowe nie dopuszczając do ukształtowania się złych nawyków.
Mowa jest jednym z komponentów życia psychicznego, istnieje więc niezwykle istotna zależność rozwoju mowy od rozwoju czynności umysłowych i odwrotnie. Mowa wpływa na spostrzeganie, wyobraźnie, porównywanie i wnioskowania także na stany emocjonalne .
Jednocześnie wszystkie te czynności maja wpływ na rozwój mowy.
Bardzo istotny jest prawidłowo ukształtowany słuch fonematyczny czyli umiejętność różnicowania najmniejszych elementów składowych słowa ( np. poprawne różnicowanie głosek dźwiękopodobnych: p-b, t~d, k-g itdj- Dziecko z niedokształconym słuchem fonetycznym ma trudności w różnicowaniu wyrazów podobnych brzmieniowo np. kasa- kasza sok- szok, kosa- koza. To zaburzenie utrudnia dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów w znacznym stopniu warunkującym opanowanie umiejętności czytania i pisania.
Dziecko nie opanuje umiejętności czytania jeśli występować u niego będzie wada mowy;
- nie można wyśmiewać dziecka jeśli mówi źle, niewyraźnie, ponieważ może u niego powstać lęk przed mówieniem ; prosty opóźniony rozwój mowy przejawia się tym. że dziecko rozumie co się do niego mówi i niczym nie odbiega w zachowaniu od rówieśników- opóźniona jest tylko mowa czynna;
- prawidłowa ruchomość języka warunkuje wymowę .głosek /sz, cz, rz, dz,l, t, d, r / i jeśli wędzidełko jest zbyt krótkie mogą wystąpić kłopoty,
- jeśli dziecko wysuwa język miedzy zęby i zamienia sz, ź, cz, dz na ś, ć, ź, np. ciarna-czarna,
żaba-ziaba to oznacza to wadę wymowy;
- Jeśli zamiast,/' pojawia się J" nie ma ssącym martwić ( może to robić do 7-8 lat) jeżeli zamienia „r" na J" prawdopodobnie oznacza to wadę wymowy/
- nieprawidłowości uzębienia ( wadliwy zgryz, brak zębów ) powoduje brak artykulacji głosek syczących co prowadzi do seplenienia;
- zdarza się ze zamiast „kotek" dziecko mówi „totek", „głowa” - „dłowa" zamienia „k" na .,t" i „g" na „d". Przyczyną tego mogą być rozrośnięte migdałki. Jeśli wada nie przejdzie należy ją korygować za pomocą specjalnych ćwiczeń.
- Jąkanie - polega na zaburzeniu płynności mówienia, /dziecko powtarza tę samą głoskę lub sylabę przed rozpoczęciem wypowiedzi, bądź w jej trakcie (jąkanie kloniczne) lub wypycha siłą głoski przy jednoczesnym napięciu mięśni (jąkanie toniczne).
Każda wada wymowy winna być dostrzeżona we właściwym czasie i zlikwidowana, jej zaniedbanie bowiem prowadzi do zaburzeń emocjonalnych.
Dlatego też, należy dostarczać dziecku właściwych wzorów realizacji głoski, wyrazów czy zdań.
„ Pamiętajcie Rodzice, aby Wasze dziecko wymawiało słowa w sposób zrozumiały dla wszystkich a nie tylko d/a tych którzy nauczyli ssę już Je rozumieć" ( A. Bajejko )
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2v56ti4D3UfbjpjwNR3ZxFPcc_R2aqPVLYCMFOvpgB562HHbUDnt_sVnY
Ewa BANACH
zadanie specjalne na środę 18 marca
Zadanie na dziś opracowała pani Renata Wantuch. Zapraszamy
Skoro robimy kalendarz pogody, to myślę że będzie pasowało wesołe słoneczko.
Potrzebujemy: Kolorowe kartki-niebieską, z której zrobimy niebo, żółtą na słoneczko, i ulubione kolory, z których zrobimy chmurki. Poza tym... Patyczek do szaszłyków, klej, nożyczki, taśmę klejąca i...tekturkę. No i oczywiście ołówek, pisak lub kredki.
No to zaczynamy
1. Niebieska kartkę przycinamy wg uznania (Ja przecielam na pół kartkę formatu A4.) Naklejamy ją na tekturkę.
2.I nacinamy. Na kolorowych kartkach rysujemy chmurki i wycinamy.
3. Na żółtej kartce rysujemy koło i wycinamy Będzie z niego słoneczko. Możemy wyciąć lub dokleic promyki.
4.Chmurki naklejamy na niebieskie niebo ale uważamy żeby nie zakleic nacięcia.
5. Słonko przyklejamy do patyczka. I umieszczamy między chmurkami.
6. I gotowe
J.G.
Podróżnicy z grupy VI -zwiedzamy Amerykę
Mimo iż jesteśmy w domach chcieliśmy opowiedzieć o tym jak pożegnaliśmy Azję i powitaliśmy Amerykę. Rozpoczęliśmy od Ameryki Północnej. Wiemy kto to jest Krzysztof Kolumb i dlaczego rdzenni mieszkańcy nazywają się Indianami. Odnaleźliśmy Amerykę Północną i Południową na mapie i globusie. Następnie przyszedł czas na poznanie pierwszego kraju czyli Kanady. Na ” Spotkanie z Kanadą” zaprosiliśmy mamę Helenki Panią Agnieszkę i starszą siostrę Helenki Zosię. Wiadomości o tym kraju mieliśmy „z pierwszej ręki”. Pani Agnieszka mieszkała w Kanadzie 18 lat a Zosia i Helenka tam się urodziły. Po ciekawych opowieściach o Kanadzie ,była degustacja słynnego syropu klonowego ,pysznych babeczek upieczonych przez Panią Agnieszkę z córkami .Był to czas na różne pytania, dowiedzieliśmy się , że ulubioną książką Pani Agnieszki jest „Ania z Zielonego Wzgórza” a jest to książka właśnie kanadyjskiej autorki. Zaprosiliśmy na nasze spotkanie z Kanadą Panią dyrektor. W następnych dniach wysłuchaliśmy kilku przygód rudowłosej Ani. Mama Laury ,Pani Ania „wyczarowała” dla nas piękną Anię, która zagościła w naszej sali. Mamy nadzieję , że niedługo znowu ruszymy w podróż na dalsze zwiedzanie Ameryki. Ale na razie gdy jesteśmy w domu proszę rodziców aby poczytali dzieciom książki, pograli w ciekawe gry, wspólnie rozwiązywali zagadki.
Zachęcam do odwiedzenia podanej niżej strony. Można poprzez te kolorowanki razem z Mamą i Tatą zwiedzać świat.
Dora poznaje świat kolorowanki do druku, malowanki
Katarzyna Bąk
zadanie specjalne na wtorek 17 marca
Dziś proponujemy stworzenie kalendarza pogody-na cały tydzień ! Zachęci to nasze przedszkolaki do systematycznego obserwowania zmian atmosferycznych, określenia stanów pogodowych, rozpoznawania i właściwego interpretowania graficznych symboli pogodowych. Aby wykonać kalendarz pogody potrzebujemy :
- tygodniowy kalendarz pogody w formie tabeli (wydrukowany lub narysowany samodzielnie ),
- graficzne symbole pogodowe (narysowane samodzielnie na kartce),
- napisy (określenia jaka jest pogoda) -wersja dla dzieci starszych
Aby wyjaśnić dziecku sens przysłowia "W marcu jak w garncu" proponujemy zabawę z wierszem Marcowa pogoda Małgorzaty Platy. Potrzebne będą:
- treść wiersza
- garnek :)
- symbole pogody narysowane przez dziecko na kartce (słońce, chmury, deszczowa chmura, burza, śnieg, grad)
Marcowa pogoda - Małgorzata Platy
Pewnego razu w marcowy dzionek
Do wróbla zadzwonił z pytaniem skowronek:
„Jak pogoda jest tam, u ciebie?
Słońce czy chmury widać na niebie?”.
„Teraz, skowronku, gdy spojrzę w górę,
Widzę przed sobą deszczową chmurę,
Lecz chwilę temu- daję słowo-
Słońce świeciło nad moją głową!”
Taki był zamęt w ptasich głowach,
Że trudno ująć to w pary słowach:
„Wakacje za morzem przedłużać czy skracać?
Jeszcze tu pobyć czy może wracać?
Lecieć do domu czy jednak zostać ?”
„Marcowa pogoda ma różną postać:
Wczoraj w południe zarwała się burza,
W nocy- śnieżyca: ach jaka duża!
A jutro wieczorem ma jeszcze spaść grad..
W marcu jak w garncu- tak mawia mój brat.”
Rozmowa na temat wiersza, pytania do wiersza :
- O co pytał skowronek wróbla?
- Co wróbel widział na niebie?
- Co padało z nieba?
Życzymy miłej zabawy i rozbudzenia zmysłu wnikliwego obserwatora.
Polecamy również propozycję poznania zabytków naszego miasta dzięki kolorowance o Brzegu proponowanej dla naszych najmłodszych mieszkańców przez Urząd Miasta w Brzegu.
https://brzeg.pl/aktualnosci/85606-kolorowanka-dla-najmlodszych-mieszkancow-zostanwdomu/
i pamiętajcie:) ... #zostanwdomu
Joanna Gnatowicz