Kącik z języka angielskiego

Drodzy rodzice

W wolnym czasie  zachęcam do zabaw językowych utrwalajacych słownictwo z języka angielskiego: 

COLOURS ( Kolory): BLUE (NIEBIESKI), GREEN (ZIELONY), YELLOW (ŻÓŁTY), RED (CZERWONY), BLACK (CZARNY), WHITE (BIAŁY), PURPLE (FIOLETOWY), ORANGE (POMARAŃCZOWY), BROWN (BRĄZOWY), GREY (SZARY), SILVER (SREBRNY), GOLDEN (ZŁOTY).

TOYS (Zabawki): CAR( SAMOCHÓD), DOLL (LALKA), BLOCKS (KLOCKI), BALL( PIŁKA), BOOK (KSIĄŻKA), TEDDY (PLUSZAK), TEDDY BEAR (PLUSZOWY MIŚ).

PETS (Zwierzątka domowe): DOG( PIES), CAT (KOT), RABBIT (KRÓLIK), MOUSE (MYSZKA), PARROT (PAPUGA), HAMSTER (CHOMIK), GOLDEN FISH ( ZŁOTA RYBKA).

ANIMALS IN THE ZOO (Zwierzęta w zoo): ELEPHANT ( SŁOŃ), GIRAFFE ( ŻYRAFA), LION ( LEW), CROCODILE ( KROKODYL), MONKEY ( MAŁPKA), TIGER ( TYGRYS), SNAKE ( WĄŻ), ZEBRA ( ZEBRA).

FARM ANIMALS ( Zwierzęta na wsi): PIG ( ŚWINKA), DUCK (KACZKA), HEN (KURA), ROOSTER ( KOGUT), HORSE ( KOŃ), COW ( KROWA), SHEEP (OWCA), GOOSE ( GĘŚ).

Proponowane zabawy:

  • Whats’s missing? ( Co zniknęło?)

Przygotowujemy wraz z dzieckiem obrazki, proste, przejrzyste. Rozkładamy w rzędzie przed dzieckiem, powtarzamy słownictwo. Prosimy ,aby zamknęło oczy wydając polecenie: Close your eyes! W tym czasie zabieramy jeden obrazek i chowamy za siebie. Prosimy ,aby dziecko otworzyło oczy : Open your eyes!  Zadajemy pytanie : What’s missing?

Prosimy , aby dziecko udzieliło odpowiedzi w języku angielskim.

  • What’s this? ( Co to jest?)

Zadajemy pytania i prosimy dziecko o odpowiedź: It is a/an…..

  • How many np. toys?

Rozkładamy np. zabawki   przed dzieckiem i prosimy o przeliczenie w dostępnym dziecku zakresie. Dziecko przelicza po angielsku: One, two, three, four, five, six, seven…….

  • Which crayon ( kredka) is np. blue?

Rozkładamy kredki w znanych dzieciom kolorach i prosimy o wskazanie kredki w danym kolorze.

  • Gra „Bingo”- rodzinna gra edukacyjna

Dzielimy kartkę linią poziomą na pół i dwiema liniami pionowymi. ( powstaje 6 pól). W każdym z tych pól rysujemy schematyczny obrazek np. mieszkańców wsi ( umawiamy się na 6 zwierząt, rysujemy jakie chcemy i ile chcemy). Następnie jedna osoba przygotowuje sobie małe kartoniki z tymi wskazanymi zwierzętami, wrzuca do worka i losuje mówiąc głośno nazwę zwierzątka w j.angielskim. Osoby, które mają te zwierzątko skreślają je. Jeden los- jedno skreślenie. Wygrywa osoba, które skreśli  jako pierwsza 6 pól. BINGO!!!!

Życzę dobrej zabawy i inwencji twórczej:)

 opracowała: Katarzyna Bąk

dobre rady dla dobrej wymowy -na dzień 18 marca

Rodzicu bądź czujny-mowa dziecka w wieku przedszkolnym

Rodzice musicie pamiętać , że dziecko szybko rośnie i szybko się rozwija. Należy mu więc stale „dotrzymywać kroku", kochać je, rozumieć i zaspokajać jego potrzeby rozwojowe nie dopuszczając do ukształtowania się złych nawyków.

Mowa jest jednym z komponentów życia psychicznego, istnieje więc niezwykle istotna zależność rozwoju mowy od rozwoju czynności umysłowych i odwrotnie. Mowa wpływa na spostrzeganie, wyobraźnie, porównywanie i wnioskowania także na stany emocjonalne .

Jednocześnie wszystkie te czynności maja wpływ na rozwój mowy.

Bardzo istotny jest prawidłowo ukształtowany słuch fonematyczny czyli umiejętność różnicowania najmniejszych elementów składowych słowa ( np. poprawne różnicowanie głosek dźwiękopodobnych: p-b, t~d, k-g itdj- Dziecko z niedokształconym słuchem fonetycznym ma trudności w różnicowaniu wyrazów podobnych brzmieniowo np. kasa- kasza sok- szok, kosa- koza. To zaburzenie utrudnia dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów w znacznym stopniu warunkującym opanowanie umiejętności czytania i pisania.

Dziecko nie opanuje umiejętności czytania jeśli występować u niego będzie wada   mowy;

  • nie można wyśmiewać dziecka jeśli mówi źle, niewyraźnie, ponieważ może u niego powstać lęk przed mówieniem ; prosty opóźniony rozwój mowy przejawia się tym. że dziecko rozumie co się do niego mówi i niczym nie odbiega w zachowaniu od rówieśników- opóźniona jest tylko mowa czynna;
  • prawidłowa ruchomość języka warunkuje wymowę .głosek /sz, cz, rz, dz,l, t, d, r / i jeśli wędzidełko jest zbyt krótkie mogą wystąpić kłopoty,
  • jeśli dziecko wysuwa język miedzy zęby i zamienia sz, ź, cz, dz na ś, ć, ź, np. ciarna-czarna,

      żaba-ziaba to oznacza to wadę wymowy;

  • Jeśli zamiast,/' pojawia się J" nie ma ssącym martwić ( może to robić do 7-8 lat) jeżeli zamienia „r" na J" prawdopodobnie oznacza to wadę wymowy/
  • nieprawidłowości uzębienia ( wadliwy zgryz, brak zębów ) powoduje brak artykulacji głosek syczących co prowadzi do seplenienia;
  • zdarza się ze zamiast „kotek" dziecko mówi „totek", „głowa” - „dłowa" zamienia „k" na .,t" i „g" na „d". Przyczyną tego mogą być rozrośnięte migdałki. Jeśli wada nie przejdzie należy ją korygować za pomocą specjalnych ćwiczeń.
  • Jąkanie - polega na zaburzeniu płynności mówienia, /dziecko powtarza tę samą głoskę lub sylabę przed rozpoczęciem wypowiedzi, bądź w jej trakcie (jąkanie kloniczne) lub wypycha siłą głoski przy jednoczesnym napięciu mięśni (jąkanie toniczne).

Każda wada wymowy winna być dostrzeżona we właściwym czasie i zlikwidowana, jej zaniedbanie bowiem prowadzi do zaburzeń emocjonalnych.

Dlatego też, należy dostarczać dziecku właściwych wzorów realizacji głoski, wyrazów czy zdań.

„ Pamiętajcie Rodzice, aby Wasze dziecko wymawiało słowa w sposób zrozumiały dla wszystkich a nie tylko d/a tych którzy nauczyli ssę już Je rozumieć" ( A. Bajejko )

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2v56ti4D3UfbjpjwNR3ZxFPcc_R2aqPVLYCMFOvpgB562HHbUDnt_sVnY

Ewa BANACH

zadanie specjalne na środę 18 marca

Zadanie na dziś opracowała pani Renata Wantuch. Zapraszamy 

Skoro robimy kalendarz pogody, to myślę że będzie pasowało wesołe słoneczko.

Potrzebujemy: Kolorowe kartki-niebieską, z której zrobimy niebo, żółtą na słoneczko, i ulubione kolory, z których zrobimy chmurki. Poza tym... Patyczek do szaszłyków, klej, nożyczki, taśmę klejąca i...tekturkę. No i oczywiście ołówek, pisak lub kredki. 

No to zaczynamy

?
1. Niebieska kartkę przycinamy wg uznania (Ja przecielam na pół kartkę formatu A4.) Naklejamy ją na tekturkę. 

2.I nacinamy. Na kolorowych kartkach rysujemy chmurki i wycinamy.

3. Na żółtej kartce rysujemy koło i wycinamy Będzie z niego słoneczko. Możemy wyciąć lub dokleic promyki.

4.Chmurki naklejamy na niebieskie niebo ale uważamy żeby nie zakleic nacięcia.

5. Słonko przyklejamy do patyczka. I umieszczamy między chmurkami.

6. I gotowe

 

 

 

J.G.

 

 

 

Podróżnicy z grupy VI -zwiedzamy Amerykę

Mimo iż jesteśmy w domach chcieliśmy opowiedzieć o tym jak pożegnaliśmy Azję i powitaliśmy Amerykę. Rozpoczęliśmy od Ameryki Północnej. Wiemy kto to jest Krzysztof Kolumb i dlaczego rdzenni mieszkańcy nazywają się Indianami. Odnaleźliśmy Amerykę Północną i Południową na mapie i globusie. Następnie przyszedł czas na poznanie pierwszego kraju czyli Kanady. Na ” Spotkanie  z Kanadą” zaprosiliśmy mamę Helenki Panią Agnieszkę i starszą siostrę Helenki Zosię. Wiadomości o tym kraju mieliśmy „z pierwszej ręki”. Pani Agnieszka mieszkała w Kanadzie 18 lat a Zosia i Helenka tam się urodziły. Po ciekawych opowieściach o Kanadzie ,była degustacja słynnego syropu klonowego ,pysznych babeczek upieczonych przez Panią Agnieszkę z córkami .Był to czas na różne pytania, dowiedzieliśmy się , że ulubioną książką Pani Agnieszki jest „Ania z Zielonego Wzgórza” a jest to książka właśnie kanadyjskiej autorki. Zaprosiliśmy na nasze spotkanie  z Kanadą Panią  dyrektor. W następnych dniach wysłuchaliśmy kilku przygód rudowłosej Ani.  Mama Laury ,Pani Ania „wyczarowała” dla nas piękną Anię, która zagościła w naszej sali. Mamy nadzieję , że niedługo znowu ruszymy w podróż na dalsze zwiedzanie Ameryki. Ale na razie gdy jesteśmy  w domu proszę rodziców aby poczytali dzieciom książki, pograli w ciekawe gry, wspólnie rozwiązywali zagadki.

Zachęcam do odwiedzenia  podanej niżej strony. Można poprzez te kolorowanki razem z Mamą i Tatą zwiedzać świat.

Małgorzata Augustyn

Dora poznaje świat kolorowanki do druku, malowanki

www.e-kolorowanki.eu › dora

 Katarzyna Bąk

zadanie specjalne na wtorek 17 marca

Dziś proponujemy stworzenie kalendarza pogody-na cały tydzień  ! Zachęci to nasze przedszkolaki do systematycznego obserwowania zmian atmosferycznych, określenia stanów pogodowych, rozpoznawania i właściwego interpretowania graficznych symboli pogodowych. Aby wykonać kalendarz pogody potrzebujemy : 

  • tygodniowy kalendarz pogody w formie tabeli (wydrukowany lub narysowany samodzielnie ),
  • graficzne symbole pogodowe (narysowane samodzielnie na kartce),
  • napisy (określenia jaka jest pogoda) -wersja dla dzieci starszych 

 

kalendarz pogody1 

 

images

 

Aby wyjaśnić dziecku sens przysłowia "W marcu jak w garncu" proponujemy  zabawę z wierszem Marcowa pogoda Małgorzaty Platy. Potrzebne będą:

  • treść wiersza
  • garnek :) 
  • symbole pogody narysowane przez dziecko na kartce (słońce, chmury, deszczowa chmura, burza, śnieg, grad)

 

Marcowa pogoda - Małgorzata Platy

Pewnego razu w marcowy dzionek

Do wróbla zadzwonił z pytaniem  skowronek:

„Jak pogoda jest tam, u ciebie?

Słońce czy chmury widać na niebie?”.

„Teraz, skowronku, gdy spojrzę w górę,

Widzę przed sobą deszczową chmurę,

Lecz chwilę temu- daję słowo-

Słońce świeciło nad moją głową!”

Taki był zamęt w ptasich głowach,

Że trudno ująć to w pary słowach:

„Wakacje za morzem przedłużać czy skracać?

Jeszcze tu pobyć czy może wracać?

Lecieć do domu czy jednak zostać ?”

„Marcowa pogoda ma różną postać:

Wczoraj w południe zarwała się burza,

W nocy- śnieżyca: ach jaka duża!

A jutro wieczorem ma jeszcze spaść grad..

W marcu jak w garncu- tak mawia mój brat.”

 

Rozmowa na temat wiersza, pytania do wiersza :

  • O co pytał skowronek wróbla?
  • Co wróbel widział na niebie?
  • Co padało z nieba?

 

 

 

Życzymy miłej zabawy i rozbudzenia zmysłu wnikliwego obserwatora. 

Polecamy również propozycję poznania zabytków naszego miasta dzięki kolorowance o Brzegu proponowanej dla naszych najmłodszych mieszkańców przez Urząd  Miasta w Brzegu.

 

 https://brzeg.pl/aktualnosci/85606-kolorowanka-dla-najmlodszych-mieszkancow-zostanwdomu/

i pamiętajcie:)  ... #zostanwdomu 

Joanna Gnatowicz

 

 

Copyright © Topnet 2014