Zadanie na piątkowe popołudnie- Papierowe wiosenne wiatraczki

 Mogą być ozdobą balkonu, zabawką dla młodszego rodzeństwa. Zrobienie wiatraczków nie wymaga dużych przygotowań, materiały są łatwo dostępne w domu.

Do zrobienia wiatraczków potrzebne będą; linijka, nożyczki, ołówek ,szpilka ,korek od butelki, cienka listewka, lub plastikowy patyczek

( można wykorzystać  z balonu), kolorowy papier.

1.Z kolorowego papieru wytnij kwadrat dowolnej wielkości. Narysuj ołówkiem przekątne (linie łączące przeciwległe rogi kwadratu oznacz kropkami według wzoru).

2.Rozetnij papier wzdłuż narysowanych linii, nie dochodząc do miejsca przecięcia.

3.Wierzchołki oznaczone kropkami złóż do środka kwadratu. Przebij je szpilką. Będzie potrzebna pomoc dorosłych lub starszego rodzeństwa.

4. Szpilkę ze skrzydłami wiatraczka wbij u góry ,listewki lub patyczka. Z drugiej strony zabezpiecz ostry koniec korkiem. I gotowe.

Dmuchanie we własnoręcznie zrobiony wiatraczek jest dobrym ćwiczeniem oddechowym, która wpływa pozytywnie na rozwój aparatu mowy.

                               Miłej zabawy

Lucyna Żygadło

 

K.Bąk

zadanie specjalne na piątek 20 marca

Jak wspomagać rozwój mowy dziecka w domu?
 
propozycja pani Beaty Czerwińskiej.
 
rozgrzewka002 Kopia
 
 
Jeśli dziecko ma problemy z wymową , komunikacja z rówieśnikami sprawia mu trudność, należy mu pomóc.Zabawy można wplatać w rytm dnia , ważne by zabawy i zadania nie kojarzyły się dziecku z praca i wysiłkiem, a były przyjemnością i urozmaiceniem zabawy.
1. Trening aparatu artykulacyjnego ( jego celem jest usprawnianie języka , warg , podniebienia miękkiego , żuchwy, a także opanowanie przez dzieci umiejętności świadomego kierowania ruchem narządów artykulacyjnych oraz poznania prawidłowego ułożenia artykulatorów w czasie wymowy poszczególnych głosek .
Zabawy :
„Zegar”- rodzic wymawia słowo - bim - język dziecka wędruje za górną wargę
          rodzic wymawia słowo -bam - język dziecka wędruje za dolną wargę,
          rodzic wymawia słowo - tik - język dziecka wędruje w prawą stronę warg
          rodzic wymawia słowo – tak – język dziecka wędruje w lewą stronę warg
„Kląskanie ”-uderzanie językiem o podniebienie twarde
„Miód ”- zlizywanie z talerzyka miodu , gwałtowne wysuwanie i wsuwanie języka w głąb jamy ustnej.
„ Język na baczność”-unoszenie jezyka do dziąseł za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi, cmokanie, parskanie .
- „Ryjek”, szybkie zmienianie układu ust uśmiech – ryjek ,zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie,
Naprzemienne ściąganie i rozciąganie złączonych warg- zadania te możemy wykonywać, wykorzystując moment mycia zębów. Dobrą okazją do wykonywania ćwiczeń jest także pora posiłku. By wskazać do wymowy miejsce ułożenia czubka języka możemy użyć np. miodu lub ulubionego jogurtu. Pionizacja języka jest potrzebna do wymowy takich głosek,jak: sz,ż, cz ,dż ,l , r.
Zadania te są pomocne w przypadku nawyku wysuwania języka między zęby przy seplenieniu czy nauce prawidłowego oddychania i połykania. 
Pamiętajmy ,żeby jak najwięcej rozmawiać z dziećmi , czytajmy im bajki , rozmawiajmy z nimi na temat ich treści , pozwólmy im pytać i udzielajmy odpowiedzi na każde pytanie .
Dalsze propozycje zabaw ukażą się w kolejnych dniach .
 
 Bibliografia:
„Nasz elementarz – wskazówki logopedyczne dla rodziców dziecka  sześcioletniego”M.Drapiewska,”Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola” G.Demel.
gif pochodzi ze stony www.beczychrzaszcz.pl
 
Grupa VI – ćwiczenia w utrwalaniu poznanych liter-proponuję zakreślanie w kółeczko poznanych liter w dowolnych czasopismach, ulotkach- rozmowa z rodzicem na temat zakreślonych liter , nazywanie ich .Dla dzieci czytających -rozwiazywanie rebusów , zagadek , krzyżówek ( do wydruku na stronie internetu -krzyżowki dla 6 latków do wydruku )

Dla rodziców i dzieci z grupy VI- matematyka nie jest nudna

Czy wiesz rodzicu ,że 80 % dzieci przedszkolnych jest uzdolnionych matematycznie. 80 procent! Rozpoczynamy wesołą powtórkę ze znajomości cyfr i liczb w zakresie od 0 do 10 Proponując dziecku wspólnie spędzony czas na zabawie połączonej z nauką, możemy zdziałać naprawdę wiele. Matematyka jest obecna wszędzie. Postarajmy się, żeby nauka matematyki w sposób naturalny wkradła się do codziennych czynności i zabaw. Zdecydowanie nie radzę wprowadzać tego typu zabaw na siłę. Bo możesz tylko zniechęcić go do nauki. To wiek gdzie dzieci najchętniej i najlepiej uczą się poprzez zabawę. Liczmy w kuchni sztućce, naczynia, wyszukujmy i nazywajmy cyfry w czasopismach, liczmy produkty na obiad, rozwiązujmy proste zadania na dodawanie i odejmowanie. Oczywiście dzieci, które przekraczają próg dziesiątkowy chętnie będą rozwiązywać trudniejsze zadania. Udanej zabawy , pozdrawiam moich podróżników i ich rodziców z grupy VI

Małgorzata Augustyn

Polecam strony : https://eduzabawy.com/karty_pracy/?fbclid=IwAR285f3nnRnofZSoFnwMsudzwM0WVvwM2T7dm7HnGrBHgVn2Nj7oHQoMUks

https://czasdzieci.pl/dodruku/id,1af2-lamiglowki.html?fbclid=IwAR2S_jBdp1WO4HvfPk4iQGSuNfGEgXArn1L_E7yGu7HLTKSc1pBpw_aoohk

 

 

zadanie specjalne na czwartek 19 marca

Kreatywne paski

Zachęcam do zabawy, która rozwija wyobraźnię, kreatywne i twórcze myślenie, ćwiczy też sprawność manualną i koordynację wzrokowo – ruchową.

Do przeprowadzenia zabawy potrzebujemy pocięty w paski papier. Już samo wycinanie jest dla dziecka super zabawą – oczywiście nadzorujemy wycinanie i w razie potrzeby pomagamy.

Ważne aby paski miały rożne długości. Rozsypane na dywanie paski służyć mogą do zabaw:

  • Alfabet: układamy literę alfabetu, lub tworzymy wspólnie wyraz.

  • Liczymy: dziecko wykłada żądaną ilość pasków, przelicza. Możemy tworzyć opowieści matematyczne typu: Jaś miał 5 cukierków, zjadł 2. Ile mu zostało? Piraci znaleźli skrzynię pełną skarbów. Było tam 5 złotych monet, 1 naszyjnik, 3 perły. Ile razem było skarbów?

  • Kształty, figury. Dziecko odzwierciedla rzeczywisty przedmiot lub figurę np.: krzesło, dom trójkąt.

  • Przeciwieństwa: dużo – mało, ład – chaos, długi – krótki.

  • W mieście: budujemy znane ulice naszego miasta, charakterystyczne budynki.

  • Pająk w sieci: rodzina siada w kole. Na środku kładziemy przedmiot, który będzie pająkiem. Po kolei układamy paski tworząc pajęczą sieć. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się swoich pasków.

  • Wyścigi. Umawiamy się na wyciąganie z chaosu np.: tylko krótkich pasków, albo tylko czerwonych w określonym czasie. Wygrywa ten, kto będzie miał najwięcej pasków.

Na zakończenie pozwalamy ułożyć dziecku własny obrazek. My odgadujemy co przedstawia. Do cięcia pasków można wykorzystać stare gazety, papier ksero itp. Paski można wykorzystywać wielokrotnie, wymyślając przeróżne zabawy.

Życzę wielu pomysłów

Barbara Jurek

#zostanwdomu

 

Katarzyna Bąk

Copyright © Topnet 2014